bespreking Carrière Nieuw

3 tips om beter aantekeningen te maken

flickr.png

large-2

FacebookEmailTwitterPinterestPrintShare

3 tips om beter aantekeningen te maken

Aantekeningen maken tijdens een vergadering is dé manier om goed te onthouden wat er tijdens een bijeenkomst wordt besproken. Eén keer schrijven heeft hetzelfde effect als vijf keer luisteren. Maar hoe maak je op een goede manier aantekeningen? Argumentatiespecialist Henri Raven geeft ons drie belangrijke tips.

1. Stel van tevoren het doel vast

Natuurlijk is het belangrijk om je voor een vergadering te verdiepen in de onderwerpen die op de agenda staan. Maar nog belangrijker is het om te weten wat het doel van de diverse agendapunten is. Staat het onderwerp ‘website’ op de agenda vanwege een informatieve bespreking waarin iemand alle werknemers gaat vertellen over de stand van zaken van de website? Of is het doel dat iedereen zijn of haar mening gaat geven over de site? Of staat het onderwerp op de agenda omdat er beslissingen over moeten worden genomen?

2. Deel je notitieblad in

Het doel van een bespreking heeft consequenties voor hoe je je notitieblad het beste kunt indelen. Staat een onderwerp op de agenda als informatief bespreekpunt, dan zijn de vijf vragen waarop je gespitst bent de vijf w’s en de h van wie, wat, wanneer, waarom, waar en hoe?

Bij een onderwerp waar het doel is een mening te vormen, is het verstandig om twee kolommen te maken. In één kolom schrijf je wat personen van het onderwerp vinden en in de tweede kolom hoe zij daarbij zijn gekomen.

Bij besluitvorming kun je het beste je eerste kolom gebruiken voor de beslissingen en de andere kolommen voor de argumenten die tot dit besluit hebben geleid. Er is bijvoorbeeld besloten om het ontwikkelen van de website uit te besteden. Dan kun je in de volgende kolommen beschrijven wat alle aanwezigen daarvan vonden en wat de volgende stappen zijn om het besluit uit te voeren. Het uiteindelijke verslag schrijft zich zo als het ware vanzelf.

3. Verfijn je notitieblad

Als je het doel van tevoren bedenkt, kun je al structuur aanbrengen voordat je één aantekening hebt gemaakt. Je kunt je notitieblad als dat nodig is nog verder verfijnen. Als bij één punt op de agenda een probleembespreking centraal staat, kun je bijvoorbeeld in de eerste kolom het probleem noteren, in de tweede kolom de gevolgen, in de derde kolom de oorzaken en in de vierde kolom de oplossingen.

Deze gestructureerde aanpak van aantekeningen maken heeft als voordeel dat je niet te veel opschrijft uit angst iets belangrijks te missen. Dan loop je ook het risico dat je geen tijd meer hebt om zelf actief deel te nemen aan de vergadering. Bovendien moet je in dat geval achteraf alsnog structuur aanbrengen in je vele aantekeningen. Dat kost je dan veel meer tijd.

Je kunt zowel met pen en papier als digitaal aantekeningen maken. Wat het beste werkt, verschilt per persoon. Het voordeel van digitaal aantekeningen maken is dat je sjablonen kunt gebruiken. Je hoeft niet voor iedere vergadering nieuwe notitiebladen te maken. Bovendien hoef je je aantekeningen niet over te typen.

 

Tekst: Henri Raven
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!

 

The post 3 tips om beter aantekeningen te maken appeared first on Lifestyle News | Jouw online Lifestyle magazine! |.

About the author

Jeffrey

Leave a Comment